Veelgestelde vragen
Bekijk het antwoord
op jouw vraag

Export

Wat zijn de binnenmaten van een 20ft container/ 40ft container/ 40HC container?

Container Type

Binnen afmetingen

Deuropening

20FT General

L - 5.89M W - 2.35M H - 2.36M

W - 2.33M H - 2.26M

40FT General

L - 12.05M W - 2.35M H - 2.36M

W - 2.33M H - 2.26M

40FT High Cube

L - 12.05M W - 2.35M H - 2.69M

W - 2.33M H - 2.59M

Is een zending die ik via een expediteur verscheep verzekerd?

Nee, deze is niet standaard verzekerd. De verzekering wordt geregeld door de afzender of ontvanger, afhankelijk van de leveringscondities. Bij Akomar krijg je advies over de verzekeringen en sluit je eenvoudig een transportverzekering af. Wij raden daarnaast altijd aan om een goederentransportverzekering af te sluiten, voor het geval dat goederen onderweg beschadigen.

Wat is het verschil tussen een Liner Owned container en een Shippers Owned container?

Een Liner Owned (LO) container is eigendom van een rederij, een Shippers Owned (SO) container is eigendom van de shipper. Het grootste deel van de verzendingen gaat in Liner Owned containers. Soms kiest een klant voor het gebruik van een Shippers Owned container. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals:

  • Er zijn gebieden waar een rederij de container liever niet heeft staan, in verband met bijvoorbeeld een conflict of oorlog.
  • In situaties waarin containers ver landinwaarts gaan en lastige grenzen tegenkomen met lange wachttijden. Een Liners Owned container is dan niet rendabel in verband met detentiekosten.
  • Soms wordt de container op locatie gebruikt als tijdelijke opslag, bijvoorbeeld bij greenfield-projecten.
Waarom komt mijn zending niet altijd aan op hetzelfde schip als waarop het vertrokken is?

Dit komt door transshipment. Niet alle havens over de hele wereld zijn direct met elkaar verbonden. Zeker als de bestemming een wat minder grote haven is, is het gebruikelijk om deze containers in een grote haven over te slaan op wat kleinere, regionaal varende schepen. Hierdoor kunnen de oceaanreuzen zo efficiënt mogelijk worden ingezet.

Welke regels gelden voor houten pallets?

Houten pallets moeten ISPM 15 (keurmerk) hebben. De norm ISPM 15 geeft aan dat houten producten, bedoeld voor import of export buiten de EU, behandeld moeten zijn met een Heat Treatment of Dielectric Heating Treatment. Goederen geladen op houten pallets zonder ISPM 15 keurmerk lopen het risico geweigerd te worden op bestemming.

Wat is BMSB?

BMSB staat voor Brown Marmorated Stink Bug. Dit is een insect dat flinke schade veroorzaakt aan diverse gewassen, bomen en fruit. Om te voorkomen dat de wants wordt meegenomen in de vracht, hebben Australië en Nieuw-Zeeland strikte quarantaine eisen ingevoerd die in het land van verzending uitgevoerd moeten worden.

Wat moet ik doen als de BMSB-maatregelen voor import in Australië en Nieuw-Zeeland voor mijn zending gelden?

Akomar kan jouw goederen, containers en producten conform de eisen BMSB-behandelen, door middel van een heat treatment.

Hoe lang duurt het BMSB-seizoen?

Het seizoen loopt vanaf 1 september tot en met 30 april. De BMSB-maatregelen gelden dus voor deze periode.

Voor wie gelden de BMSB-maatregelen?

De goederen en producten welke hier onder meer voor in aanmerking komen zijn divers. Het gaat bijvoorbeeld om het behandelen (al dan niet vervoerd in zeecontainers) van auto’s, machines, machine onderdelen, staal, steen, cement, voegmiddelen, etc. In de lijst met een 40-tal risicolanden staan de meeste landen van het noordelijk halfrond, waaronder ook België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Akomar kan u hier volledig in begeleiden en checken of de BMSB maatregel van toepassing is op uw product.

Hoe moet ik gevaarlijke goederen verschepen?

Op basis van het UN-nummer en de gevarenklasse kunnen wij zien aan welke regels het transport moet voldoen. Iedere schakel in het vervoer en ieder persoon die bij dit vervoer betrokken is, krijgt met deze regels te maken. Zo is exact duidelijk aan welke eisen het transportmiddel moet voldoen, hoe de stoffen verpakt moeten worden, welke herkenningstekens op de verpakking en het vervoersmiddel moeten worden aangebracht en welke opleiding het personeel moet hebben. Akomar helpt je van A tot Z met het vervoeren van gevaarlijke goederen.

Waar is mijn container?

Bij Akomar hebben we verschillende Track and Trace mogelijkheden, zodat jij je vracht kunt volgen. De link hiervoor vind je op onze orderbevestiging. Daarnaast kun je ingeboekte zendingen eenvoudig terugzoeken en traceren vanuit onze portal. Log in op de portal om jouw zending te volgen.

Regelen jullie ook huisleveringen? (DAP)

Wij doen huisleveringen over de hele wereld. Om dit te organiseren werken wij al meer dan 25 jaar samen met de beste lokale partners.

Hoe krijg ik een offerte voor de zeevracht?

Via de contactpagina vind je onze collega’s die verantwoordelijk zijn voor de afdeling. Zij helpen je graag. Je kunt direct contact met hen opnemen, of je kunt je vraag stellen via de chatfunctie.

Wat is het verschil tussen LCL (Less Container Load) en FCL (Full Container Load)?

Bij LCL, of gegroepeerde verzending, worden goederen van meerdere klanten in één container geplaatst. De klant heeft niet genoeg goederen om een hele container te vullen. Een FCL, oftewel volledige containerlading, heeft slechts één geadresseerde in een enkele container die niet wordt gedeeld met andere verladers.

Hoeveel gewicht mag er in een container geladen worden?

Er mag tussen de 26 en 28 ton in een 40 ft container geladen worden. Het gewicht verschilt echter per rederij en bestemming.

Wat betekent VGM?

VGM staat voor Verified Gross Mass is het gewicht van de lading plus het lege gewicht van de container.

Waarom moet de VGM van tevoren ingediend worden?

Dit voorkomt dat verkeerde gewichten worden doorgegeven, wat verzekeringstechnisch en commercieel belangrijk is. Te zwaar beladen containers kunnen in de havens extra kosten veroorzaken. Weet je niet wat de VGM is? Akomar kan dit wegen voor zowel containers als deelpartijen.

Import

Dit is afhankelijk van de bestemming, modaliteit (manier van vervoeren), of je vervoert via een directe of indirecte haven – met of zonder transhipment – en of het tot aan de haven of tot aan huis geleverd moet worden. Met deze informatie kunnen wij je een inschatting geven van wanneer je order aankomt.

Hoe kan ik de goederen die ik importeer verzekeren?

Dit kunnen wij voor je doen. Hiervoor hebben wij een handelsfactuur van de verkoper naar koper nodig.

Hebben jullie meer transportmogelijkheden naast zeevracht?

Wij verzorgen alle vervoersmodaliteiten: binnenvaart, luchtvracht, spoorvervoer en vervoer over de weg.

Is het mogelijk om gevaarlijke goederen, IMO/ ADR goederen over heel de wereld te verschepen?

Ja, dit is mogelijk. Hier zitten wel restricties aan vast. Deze gaan voornamelijk over het soort goederen en de klasse. Denk aan de vlambaarheid of risico op explosie. Niet iedere rederij vervoert iedere IMO. Bij Akomar helpen we je met het op de juiste manier verzenden van gevaarlijke goederen.

Hebben jullie opslagmogelijkheden?

Ja, in de breedste zin van het woord. We hebben opslagmogelijkheden in onder andere Rotterdam, Antwerpen en Hamburg. Deze zijn geschikt voor alle vrachten, zoals gevaarlijke goederen en RO/RO.

Kunnen jullie containers meten op gas en-of ontgassen?

Yes, we believe it is wise to measure every container for gas, especially in the case of imports. If someone from the unloading team becomes unwell due to the presence of gases during unloading, the company is held liable. Keep in mind that there are costs associated with measuring and degassing containers.

Groupage cargo

Wanneer wordt er gebruik gemaakt van Master Bill Of Lading en/of de House Bill Of Lading? 

De Master B/L wordt altijd vanuit de rederij verstrekt aan de expediteur. De House B/L wordt gebruikt voor interacties en afspraken tussen de expediteur en de eindklant. Een Master B/L documenteert de vervoersovereenkomst tussen de vervoerder en de freight forwarder. De House B/L wordt door de freight forwarder uitgegeven en documenteert de vervoersovereenkomst tussen freight forwarder en eindklant (doorleveringen). Denk hierbij aan een tussenpartij, voor als je niet wilt tonen van wie de lading komt of wie hem verscheept heeft.

Wat is een Express Bill/ Seaway Bill?

Een Express Bill of Seaway Bill is een document dat eenvoudiger en sneller te hanteren is dan een originele Bill of Lading. Bij een Seaway Bill is het niet nodig om een fysiek document te overhandigen voor de vrijgave van goederen. Het elektronische document wordt verzonden per e-mail en vermijdt zo het risico op het kwijtraken van papieren. De Seaway Bill is gewoon te verkrijgen, in samenspraak met de verscheper. Het juist opmaken van deze documenten is wel heel belangrijk. Bij Akomar helpen we je hier graag bij.

RO/RO

Waar staat RO/RO voor? 

RO/RO staat voor ‘roll-on, roll-off’. Deze komt voort uit de manier waarop de lading wordt gelost en geladen. Het gaat namelijk om verrijdbare lading, die door speciaal opgeleide chauffeurs van-en-aan boord van RO/RO-schepen wordt gereden.

Algemeen

Wat zijn incoterms?

De incoterms is een reeks van 11 individuele regels, uitgegeven door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC), die de verantwoordelijkheden van verkopers en kopers definieert voor de verkoop van goederen bij internationale transacties.

Waarom kiezen voor een expediteur?

Er bestaan best wat valkuilen in de logistieke wereld, waar je in geassisteerd moet worden. Expediteurs nemen de uitdaging uit handen en hebben de juiste kennis en expertise om om te gaan met onvoorziene obstakels en het halen van strakke deadlines.

Werken jullie met agenten over de hele wereld?

Ja! We hebben een groot, wereldwijd netwerk. Sinds wij van start gingen in 1988, hebben we op organische wijze een groot partnernetwerk ontwikkeld in zowel binnen- als buitenland. Met veel van deze partners werken we al decennia samen.

Hoe komt het dat tarieven fluctueren?

Het fluctueren van tarieven is altijd te koppelen aan verschillende factoren. Schaarste is een veelvoorkomende. Akomar zoekt altijd de beste oplossing, tegen een zo goed mogelijke prijs.

Verzorgen jullie gevaar etiketten voor ADR - IATA - RID - IMDG – ADN?

Ja, dit kunnen wij allemaal regelen.

Verzorgen jullie alle douanedocumenten?

Ja, wij verzorgen alle douaneformaliteiten voor overzeese-, lucht-, weg- en zeevrachtzendingen. Denk hierbij aan uitvoerdocumenten en het certificaat van oorsprong en aan de gebruikelijke exportdocumenten (EX-A), importdocumenten (IM-A) en transitdocumenten.

Is het mogelijk om gevaarlijke goederen, IMO/ ADR goederen over heel de wereld te verschepen?

Ja, dit is mogelijk. Hier zitten wel restricties aan vast. Deze gaan voornamelijk over het soort goederen en de klasse. Denk aan de vlambaarheid of risico op explosie. Niet iedere rederij vervoert iedere IMO. Bij Akomar helpen we je met het op de juiste manier verzenden van gevaarlijke goederen.

Hebben jullie meer transportmogelijkheden naast zeevracht?

Wij verzorgen alle vervoersmodaliteiten: binnenvaart, luchtvracht, spoorvervoer en vervoer over de weg.

Waarom is het belangrijk om mijn goederen te verzekeren?

Er zijn veel scenario’s die extra geld kunnen kosten. Denk aan schade, diefstal of blokkade van een schip. Als je niet bent verzekerd betaal je zelf alle kosten die hierbij komen kijken.

Hoelang duurt het voordat mijn shipment/ order/ container aankomt?

Dit is afhankelijk van de bestemming, modaliteit (manier van vervoeren), of je vervoert via een directe of indirecte haven – met of zonder transhipment – en of het tot aan de haven of tot aan huis geleverd moet worden. Met deze informatie kunnen wij je een inschatting geven van wanneer je order aankomt.

Wat is een waiver en voor welke landen is deze nodig?

Een waiver is een document dat is voorzien van informatie over de goederen, de afzender en de geadresseerde. Hiermee wordt in Afrikaanse landen, waar het document verplicht is, toezicht gehouden op het export- en importverkeer. Akomar verzorgt de waiver wanneer nodig.

Wat is demurrage?

Demurrage is de Engelse benaming voor overliggeld en wordt gebruikt in de zeevracht. Dit is de vergoeding die aan de rederij betaald wordt voor een vertraging waar ze niet verantwoordelijk voor is en die langer duurt dan de afgesproken ligtijd. Ofwel, de container staat langer op de terminal van een reder omdat deze nog niet geladen kan worden voor export, of bij import nog niet afgehaald is van de terminal.

Wat is detention?

Detention is een vergoeding die door de rederij in rekening wordt gebracht wanneer een container langer dan de toegestane vrije tijd buiten de terminal of haven wordt gehouden. Dit betekent dat de ontvanger van de goederen de container niet op tijd heeft teruggebracht naar de haven of terminal nadat deze is gelost. Detention-kosten worden berekend vanaf het moment dat de gratis periode verstrijkt tot het moment dat de lege container wordt geretourneerd. Deze kosten zijn bedoeld om de doorstroming van containers te bevorderen en te voorkomen dat containers te lang in beslag worden genomen, waardoor de beschikbaarheid van containers voor andere klanten wordt beperkt. Het is mogelijk om dagen bij te kopen.

Wat is het verschil tussen demurrage en detention?

Demurrage is de huur die je betaalt aan de rederij, als je de container daar te lang laat staan. Detention is de huur die je betaalt als je de container te lang buiten de terminal houdt. Heb je beiden, dan heet dit combined. De rederij geeft je dan vier of vijf dagen voor het uithalen en terugbrengen.

Welke verschillende leveringscondities zijn er?
  1. Ex Works (EXW): De verkoper stelt de goederen beschikbaar op eigen locatie. De koper regelt en betaalt het volledige transport.

  2. Free Carrier (FCA): De verkoper levert de goederen aan een door de koper aangewezen vervoerder op een afgesproken locatie, inclusief benodigde documentatie.

  3. Carriage Paid To (CPT): De verkoper betaalt voor het transport tot een specifieke plaats. De koper draagt de risico's vanaf de overdracht aan de vervoerder.

  4. Carriage and Insurance Paid To (CIP): De verkoper betaalt zowel voor het transport als de verzekering tot een specifieke plaats. Risico’s gaan over bij overdracht aan de vervoerder.

  5. Delivered At Place (DAP): De verkoper levert de goederen klaar voor lossing op de afgesproken bestemming, exclusief inklaringskosten.

  6. Delivered at Place Unloaded (DPU): De verkoper levert de goederen gelost op de afgesproken plaats van bestemming.

  7. Delivered Duty Paid (DDP): De verkoper neemt alle transportkosten en risico's voor zijn rekening, inclusief inklaring en invoerheffingen, tot aan de afgesproken bestemming.

Voor zeetransport en binnenwateren:

  1. Free Alongside Ship (FAS): De verkoper levert de goederen naast het schip in de haven van verzending. Hij regelt de uitvoervergunning en klaart de goederen uit. De kosten en risico's zijn voor de verkoper tot aan de laadplaats. Na uitklaring gaan de risico's over op de koper.

  2. Free On Board (FOB): De verkoper levert de goederen aan boord van het schip in de verzendhaven. Kosten en risico's zijn voor de verkoper tot de goederen aan boord zijn, inclusief factuur, verpakking en douaneformaliteiten.

  3. Cost and Freight (CFR): De verkoper regelt en betaalt het transport tot de bestemmingshaven. De risico's gaan over op de koper zodra de goederen aan boord zijn geladen.

  4. Cost Insurance and Freight (CIF): Zoals CFR, maar de verkoper zorgt ook voor transportverzekering. Hij draagt risico's tot de goederen aan boord zijn en betaalt transport en gerelateerde kosten naar de bestemmingshaven.

Niet het antwoord op jouw vraag?
Wij helpen je graag verder

Waarom kiezen voor Akomar?

Persoonlijk in aandacht en contact

Eén vaste  contactpersoon

We geven om wat we doen

Bestaat sinds 1988

Het Ridderkerkse Akomar is een ervaren rot in het expeditielandschap. Met veel van onze klanten werken we al decennia samen, maar even graag helpen we een bedrijfje uit de buurt dat één pallet wil verschepen . Bij ons is iedereen even belangrijk. Wereldwijde dekking via een uitgestrekt agentennetwerk: check. IT-systemen die zorgen voor naadloze en efficiënte logistieke en administratieve processen: check. Hoe wij dan boven het landschap uitstijgen?

Dankzij onze drie E’s: expertise, ervaring en expeditiegenoten. Want zo zien wij onze klanten: sámen leggen wij de tocht af. Niet in de rol van leverancier en klant, maar als broeders. Als bondgenoten, waar we écht interesse in hebben. En waar we mee omgaan als een goede buur met wie je gezamenlijk een uitbouw realiseert. Ontzorgen, dát is waar wij ons over ontfermen.