MG 0310 bewerkt

Havenstakingen in de VS: wat zijn de gevolgen voor jouw supply chain?

De recente havenstakingen aan de Amerikaanse oostkust en de Golf van Mexico zorgen voor grote verstoringen in de wereldwijde containerlogistiek. Met tienduizenden havenarbeiders die het werk neerlegden, lag maar liefst 55% van de Amerikaanse containeroverslag stil. Dit heeft niet alleen impact op de VS, maar ook wereldwijd. 

De uitdagingen door de stakingen
De kern van het probleem ligt in de vastgelopen onderhandelingen tussen de International Longshoremen Association (ILA) en de US Maritime Alliance (USMX). Al twee jaar zijn er gesprekken over loonsverhogingen en de mate van automatisering in de havens, zonder resultaat. De staking zelf draait om looneisen van 77% over zes jaar en weerstand tegen verdere automatisering van terminals. Hierdoor werden er dagelijks duizenden containers niet verwerkt.

Gevolgen voor de wereldwijde toeleveringsketen
Deze stakingen hebben grote gevolgen, zowel lokaal als wereldwijd:

  • Hogere kosten: de stilstand in de Amerikaanse havens leidt tot schaarste aan containers en een stijging van de vrachttarieven. Hierdoor lopen de kosten voor rederijen en hun klanten op. Dit werkt door in de prijzen van eindproducten, vooral in sectoren die afhankelijk zijn van grondstoffen en componenten uit de VS.
  • Vertragingen en leveringsproblemen: Nederlandse bedrijven voelen de impact, vooral op het gebied van export en import van cruciale goederen zoals onderdelen voor chipmachines en auto-onderdelen. Vertragingen zorgen voor operationele verstoringen en problemen in de productie, wat een domino-effect kan hebben op de toeleveringsketen.
  • Alternatieve routes bieden weinig soelaas: havens in Canada en de westkust van de VS hebben beperkte capaciteit, wat het moeilijk maakt om snel alternatieve routes te vinden. Bovendien brengt omvaren extra kosten en vertragingen met zich mee, waardoor bedrijven in een moeilijke positie terechtkomen.  

Voorlopig akkoord: wat betekent dit?
Er is een voorlopige deal bereikt tussen de ILA en de US Maritime Alliance, met een loonsverhoging van 62% over zes jaar. De staking is opgeschort tot 15 januari, zodat de details verder kunnen worden uitgewerkt. Automatisering en banenverlies blijven echter grote discussiepunten. 

Hoewel dit een stap in de goede richting is, blijft onzekerheid bestaan. Bedrijven moeten zich blijven voorbereiden op mogelijke verstoringen en vertragingen in de toeleveringsketen. 

Wat betekent dit voor jouw bedrijf? 
Voor elke dag dat de staking duurde, is er naar schatting een week nodig om de achterstanden in te halen. Dit betekent dat de nasleep van de staking nog weken, zo niet maanden, zal duren. Dit heeft directe gevolgen voor bedrijven die afhankelijk zijn van just-in-time levering. Denk bijvoorbeeld aan de hightechindustrie, waar onderdelen voor chipmachines van cruciaal belang zijn. Voor bedrijven in de agrarische sector betekent dit bederfelijke waar die vastligt in havens, wat enorme verliezen met zich meebrengt. 

Hoe ga je hiermee om?
Bij Akomar begrijpen we hoe belangrijk het is om te anticiperen op deze uitdagingen. Wij bieden oplossingen om de impact van de stakingen te minimaliseren: 

  • Slimme routeplanning: We maken gebruik van realtime data en geavanceerde analyses om alternatieve routes te identificeren, zodat je zendingen zo efficiënt mogelijk hun bestemming bereiken.
  • Kostenefficiënte strategieën: We houden voortdurend de marktomstandigheden in de gaten om de beste opties te vinden. Onze analyses brengen de extra kosten van alternatieve routes in kaart, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen.
  • Risicobeheer: Wij voeren uitgebreide risicobeoordelingen uit om te zorgen dat je voorbereid bent op eventuele verstoringen. Zo houden we je continu op de hoogte van mogelijke bedreigingen en oplossingen. 

Persoonlijk advies?
Wij helpen je graag verder